Setiap kisah dan cerita ini adalah hasil nukilan penulis sendiri dan koleksi cerpen yang terdapat di dalam simpanan yang ditulis oleh penulis lain. Setiap cerita adalah hak milik penulis dan sebarang ciplak adalah tidak dibenarkan. Cerpen ini aadlah untuk koleksi simpanan dan bahan bacaan sahaja.

Tuesday 27 May 2014

Sucinya Cinta ~EiryzEilyz~

'Saya suke awak!'

Ayat itu bagaikan radio buruk yang berbunyi di dalam kepalanya berulang-ulang kali. Amni mengalih badannya ke sisi kanan. Bantal peluk didakap erat. Mata cuba dipejamnya.

'Kita kahwin!'

Amni tidak jadi melelapkan mata. Peristiwa petang tadi menerjah layar fikirannya.

'Amni, Amri cari kau.' beritahu Sue, kawan baiknya.
'Sebab?' tanya Amni sepatah. Sue mengjungkit bahu.
'Kat mana?' tanya Amni kemudiannya. Matanya masih memasukkan lebihan cup cake ke dalam beg kertas untuk dibawa pulang.
'Tempat biasa katanya,' beritahu Sue. Dia mengelap meja yang digunakan untuk mengbungkus tempahan cupcake daripada Haneyz Bakery, milik kakaknya.
'Okey.' tanpa perasaan Amni menjawab.
'Kau nak aku hantar?' tanya Sue, ingin kepastian. Dia sedia maklum, skuter kesayangan kawan baiknya rosak dan telah dihantar ke bengkel petang kelmarin.
'Sudah semestinya! Takkan kau taknak jumpa buah hati kau kot hehehe,' sakat Amni. Sue tersenyum manis.
'Eleh, macamla aku tak tahu.' sakat Amni lagi.

*****************************************************************************

'Kenalkan ni kawan aku, Irman. Irman, ni la Amni Arisha yang kau nak kenal sangat tu!' Amri berkata mesra. Amni mengjongket kening tanda tidak memahami. Dia rasa dia tidak salah dengar kan!
'Hai, apa khabar?' tangan disua, sebagai tanda salam perkenalan.
'Bukan muhrim. NO salam-salam,' Amni berterus-terang. Irman terkaku. Sue menyendol pinggangnya, Amri hanya tersengih. Irman menarik balik tangannya. Mukanya kelihatan memerah.
'Oh, maaf,' Fuh, direct terus! Telah Irman dalam hati.
'Awak Chinese ke?' Amni bertanya tanpa dapat ditahan-tahan. Irman tercengang. Amri menepuk dahi.
'Err...kita pergi makan eh! Aku belanja, Abang Irman bayar,' Amri bertindak sebagai penyelamat keadaan. Sungguh. Suasana kelihatan begitu canggung.
'Okey. Jumpa kedai hujung simpang tu.' ucap Amni sambil berlalu. Tangannya menarik tangan Sue yang masih lagi tersengih dapat berjumpa dengan si buah hati.

'Sorry la Abang Irman, Amni tu memang macam tu. Kayu sikit,' pujuk Amri. Risau jika Irman terasa hati dengan sikap Amni yang tidak makan saman.
'Takpe Am, abang faham. Sikap tu membuatkan abang lagi suke dia,' Irman berkata dengan penuh yakin. Amri menggaru kepalanya yang tidak gatal. Nampaknya Irman memang sudah angau dengan Amni.

'Saya suke awak.'
Hampir tersembur air sirap selasih yang sedang diminumnya.
'Kita kahwin.'
Brrrrrrrrrrusssshhhhhhhhh
Ha..kali ni memang dia menyembur habis air yang sedang diminumnya. Memang terkena tepat dimuka Irman. Dia kelihatan terkejut. Tidak menyangka sebegitu drastik reaksi gadis yang disayangi dalam diam itu.
Amri dan Sue juga begitu. Mereka memandang tepat kepada Irman.
'Saya nak balik,' Amni pamit tanpa maaf. Sue hanya memandang motosikalnya yang ditunggang Amni sehingga hilang dari pandangan sebelum dia tersedar sesuatu. Pantas dia menoleh ke arah Amri.
'Abang hantar Sue balik nanti,' beritahu Amri seakan memahami reaksi Sue.

******************************************************************************
'Deringan telefon mengganggu lena Amni. Tangannya mencapai telefon bimbit cap ayam yang berada di atas meja. Mulutnya menganga luas, menguap, sambil tangannya menekan button hijau tanpa melihat terlebih dahulu nama pemanggil.
'haho,'
'Assalamualaikum,' mulut yang ternganga luas segera ditutup. Dia lantas melarikan telefon ditelinganya sambil matanya melihat skrin handphone. Nombor telefon yang tidak dikenali. Dia meletakkan kembali telefon ditelinganya.
'Waalaikumsalam.' jawabnya perlahan.
'Sape ni?' tanyanya lagi tanpa menunggu bicara lanjut sipemanggil.
'Petang ni saya bawa family saya jumpa family awak eh,' sipemanggil tidak menjawab pertanyaan Amni sebaliknya memberikan kenyataan yang membuatkan Amni melempar handphone ke lantai. Dia lantas menyelubung seluruh tubuhnya dengan kain selimut. Tubuhnya menggeletar.

Amri, kau memang nak kena dengan aku! Jerit Amni dalam hati.

*******************************************************************************
'Bang Nod, Am mana?' tanya Amni sambil menongkat skuter pinknya.
'Ntah. Katanya nak jumpa buah hati tengah ari ni!' beritahu Anuar, pemilik bengkel kereta, Anuar Auto Sdn Bhd.
'Buah hati penamanya. Sue kan pergi kursus kat Perak,' serkap Amni. Dia tahu Amri ada didalam bengkel kereta itu. Dia faham sangat dengan gelagat Abang Anuar kalau menipu.
'Err.....,'Anuar tergagap sebentar. Dia melepaskan keluhan sambil jarinya menunjuk ke dalam bilik menyimpan peralatan. Amni segera menapak ke sana.

'Mohd Amri Bin Amran Bin Amsar, apa yang kau dah buat.' sergah Amni siap memanggil nama penuh Amri sekali dengan bapa dan datuknya. Amri menelan liur yang terasa kelat. Dia yang bersembunyi di dalam bilik menyimpan peralatan terpaksa berdepan dengan Amni.

'Apa yang dah aku buat?' tanya Amri sengaja buat tidak mengerti.
'Kau jangan nak buat tak tahu yer,' Amni menyerang balas. Mukanya merah. Amri menelan liur.
'Buat tak tahu ape? Aku tak faham.' Amri masih lagi membela dirinya.
'Yang kau pergi beri no telefon aku kat budak cina tu buat apa?' tanya Amni tanpa dapat ditahan-tahan.
'Bukan budak cina okey. Dia orang melayu jugak,' beritahu Amri tegas. Tahu sangat dengan perangai perkauman Amni gara-gara peristiwa 5 tahun lepas.
'So, jadi betulla kau yang bagi,' tanya Amni geram.
'Kalau aku bagi kenapa? Dah dia mati-mati suke kan kau, aku bagi jerla. Yang kau nak sentap apsal,' Amri tiba-tiba naik angin.
'Masalahnya, kau bagi no fon aku. NO TELEFON AKU!' Amni tidak mahu mengalah.
'Habis tu, takkan kau nak aku bagi no fon apek jual nombor depan tu,' kata Amri tidak mahu mengalah. Nada suaranya sedikit tinggi. Amni terdiam. Ini kali pertama Amri meninggikan suara. Mukanya merah seperti memendam perasaan yang teramat sangat. Amri mengeluh perlahan.
'Ikut aku,' Amri bangun perlahan. Tangannya mencapai pergelangan tangan Amni. Nasib baik berlapik.

*******************************************************************************
'Sekarang kau cakap kat aku, kenapa kau benci sangat Irman?' tanya Amri siap bercekap pinggang bagai.
'Yang kau bela sangat mamat tu apsal?' tanya Amni tak puas hati.
'Sebab dia kawan aku,' balas Amri geram.
'Aku bukan kawan baik kau ke?' tanya Amni, tidak mahu mengalah.
'Aish..susah betulla nak cakap dengan kau ni,' Amri berkata geram. Rambutnya yang sedia kusut, ditarik-tarik. Sudah gaya nak meroyan. Amni menarik nafas perlahan. Sebenarnya untuk menenangkan diri sendiri.
'Aku tak benci dia Am. Sebenarnya tak terlintas langsung di dalam hati aku ni nak membencinya. Tapi, aku takut. Takut sejarah lama akan berulang. Kau kan tahu siapa aku dulu. Aku tak layak untuk dirinya.' Amni meluahkan rasa yang terbuku dihatinya.

'Tapi, kau tak bagi dia peluang. Kau tak beri peluang untuk diri kau sendiri.' Amri berkata perlahan.
'Peluang untuk apa? Untuk disakiti lagi, untuk dijadikan tempat melampiaskan nafsu semata-mata,' hambur Amni. Air mata yang sedari tadi ditahan, mengalir bagaikan empangan pecah. Amri hilang kata-kata.
'Aku takut Am. Macamna dia tahu status aku dulu. Macamna kalau dia tahu aku pernah melahirkan zuriat yang sehingga kini aku tidak tahu dimana? Macamna kalau dia tahu aku ni pernah berkahwin? Aku seorang janda, Am! JANDA!' Amni mengongoi perlahan. Lututnya terasa lemah. Dia melereh ke bawah perlahan. Kakinya tidak mampu lagi menampung beban yang selama ini dia pendam seorang.

'Kenapa dengan status awak sebagai JANDA awak tidak layak untuk bahagia ke?' Amni terkesima. Bukan suara Amri yang berkata dihadapannya.
'Kenapa jika awak pernah melahirkan zuriat, awak hanya boleh derita saja ke?' Amni hilang kata-kata. Wajah insan yang berada dihadannya ditatap tanpa perasaan.
'Sebelum saya ajak awak nikah, saya dah tahu semunya tentang diri awak. Amri dah menceritakan segalanya. Saya terima awak seadanya sebab saya sayang awak kerana Allah. Saya ajak awak nikah sebab saya nak awak bahagia bersama saya,' Amni terkedu. Amri juga terdiam.
'Saya harap awak fikir dalam-dalam perasaan awak sebab saya tahu, jauh di sudut hati awak, awak juga mempunyai perasaan terhadap saya.' Irman menyeluk poket seluar dan mengeluarkan sebuah kotak baldu berwarna merah.
'Esok, jika awak memakai cincin ni, bermakna awak terima saya. Jika tak, awak simpanla dan saya takkan ganggu awak lagi. Esok saya tunggu awak di depan Haneyz Bakery,' Irman berlalu pergi sejurus meletakkan kotak baldu berwarna merah ditangan Amni. Amni menelan liur yang terasa payau. Air matanya kering begitu saja. Terkejut dengan pengakuan Irman sebentar tadi.
********************************************************************************
Keesokan harinya Amni sengaja tidak ke HB. Perasaan malu masih lagi menyelebungi dirinya. Mahu saja dia menempah nama ke planet marikh sekarang. Jauh dari semua orang dan yang paling utama, jauh dari Irman.

*******************************************************************************
'Tak sangka aku, aku yang bercinta bagai nak rak, kau yang bertunang dulu,' Sue mencubit pipi kawan baiknya. Tidak disangka, baliknya dari kursus membuat kek di Perak tempoh hari, dia terlepas 'drama' air mata kawan baiknya.
'Aku pun tak sangka aku boleh terima apek tu,' Amni berkata perlahan. Kesenggangan pada petang itu diisi dengan berjoging ditaman dihadapan rumah sewa mereka.
'Dia tahu 'perkara' itu?' tanya Sue perlahan. Matanya mencerlun kepada Amni. Amni mengangguk. Sebelum dia bersetuju menerima peminangan Irman, dia telah bertemu 4 mata untuk berbincang. Barulah dia tahu sebenarnya, Irman sudah lama mengikuti perkembangan dirinya sejak dia masih menuntut di sekolah menengah lagi.
'Dia 'stalker' kau?' jerit Sue risau.
'Maybe, but pada mulanya aku pun fikir macam tu. Tapi, selepas dengar penjelasan dia, aku boleh accept, so, as you know, now i'm getting married with my stalker,' Amni ketawa perlahan. Lucu dengan kata-katanya sendiri.
'Aku doakan kau bahagia,' Ucap Sue sambil tersengih.
'Thanks my friends,' Amni tersenyum bahagia.
'Tu, apek kau dah datang,' kata Sue sambil jarinya menuding ke arah 2 jejaka yang sedang berlari perlahan ke arah mereka.
'Amboi, sedap jer panggil tunang aku apek yer.' marah Amni. Tapi, marah-marah sayang je. Dia tahu Sue hanya bergurau.
'Bela nampak.......' protes Sue.
'Mestila,' akui Amni. Tapi kedua-dua sahabat baik tu hanya ketawa. Ternyata bahagia kian menghampiri. Amin. 

No comments :

Post a Comment