Setiap kisah dan cerita ini adalah hasil nukilan penulis sendiri dan koleksi cerpen yang terdapat di dalam simpanan yang ditulis oleh penulis lain. Setiap cerita adalah hak milik penulis dan sebarang ciplak adalah tidak dibenarkan. Cerpen ini aadlah untuk koleksi simpanan dan bahan bacaan sahaja.

Tuesday 14 February 2012

Dia Untukku ~Zalina Shamlina~

Aku hanya terdiam selepas mendengar setiap butir bicara yg diluahkan ibu ku. seperti tidak percaya dengan apa yang baru aku dengari.
” Alah.. bukan kau tak kenal dia. Masa kecik dulu kan kau selalu bermain, bergaduh dengan dia.” Bersahaja ibu meluahkan kata-kata.
” Itu masa kecik Ibu…Imah pun dah tak ingat rupa dia. Kalau berselisih pun entah Ima kenal entah tidak. Ibu tak bolehlah buat macam ni, kenalah minta persetujuan Imah dulu.” Tidak tergambar perasaan aku tika itu. Marah, geram sedih semuanya menjadi satu . ” Buat apa nak tanya kau, kalau ditanya pasal kahwin ada saja kau mengelak. Ni dah ada orang yang berkenan, terima sajalah. Boy tu pun baik budaknya. Kenapa kau dah ada teman lelaki ke dekat Bandar tu?” Leteran dan pertanyaan Ibu tidak aku endahkan. Aku terus berlalu meninggalkan ibu di ruang tamu. Hati ku masih membengkak bila memikirkan sikap ibu yang sering membuat keputusan tanpa memikirkan perasaan orang lain. Memang diantara adik beradik yang lain akulah yang paling keras kepala. Sering saja aku bantah setiap apa yang ditentukan untuk ku. Tapi kali ini agak sukar untuk aku membantah kerana keputusan yang ku buat akan melibatkan ikatan persaudaraan. Memanglah Boy bukan orang lain bagi ku, dia merupakan anak saudara Pak Usu. Memang aku akui, rapat dengan Boy pada zaman kanak-kanak, tapi semuanya berubah selepas Boy mengikut orang tuanya ke Brunai. Sejak itu aku tidak pernah lagi bertemu atau mengetahui khabar Boy. Tapi kini, selepas sembilan belas tahun nama itu muncul kembali dipendengaran ku.
” What?! Kau dah nak bertunang ??? Dengan siapa? Macam mana aku boleh tak tahu yang kau dah ada boyfriend?” Hampir tersembur air milo yang diminum Zira bila mendengar berita yang amat mengejutkannya itu. Mana tidaknya aku adalah teman serumahnya, hampir semua perkara yang berkaitan dengan ku dia tahu. Zira juga tahu yang aku tidak pernah mempunyai teman istimewa selepas pernah dikecewakan Rafi, lima tahun lalu.
” Denagn anak saudara Pak Usu aku, Mak aku dah terima pun pinangan tu, aku tak tahu nak buat apa. Tak tahu alasan apa yang aku patut beri pada mak dan keluarga Pak Usu aku tu.” Aku melepaskan keluhan berat. Memang aku buntu, tidak tahu apa yang harus dilakukan. Aku tersepit dalam masalah ini.
” Bila?”
” Dua bulan lagi..”
” Dua bulan lagi!?Kau kenal lelaki tu?” Zira inginkan kepastian.
” Masa kecil memang aku kenal, tapi sekarang ni aku dah tak kenal dia dah.”
” Ha?! Eh kau ni, boleh pulak macam tu! Kejap kenal, kejap tak kenal.”
Aku hanya tersenyum pahit, malas hendak mengingatkan zaman kanak-kanak ku.
” Malaslah aku nak cerita. Apa pun yang aku lakukan, mak aku tetap akan teruskan majlis pertunangan tu.”
” Itulah kau, kalau kau terima dulu cinta si Shahrul tu, taklah jadi macam ni. Shahrul tu separuh nyawa sukakan kau tau.”
” Sekarang ni semua tu dah tak penting, Shahrul ke Shah Rukh Khan ke, tunang tetap tunang!” Aku hanya berserah.
Aku agak gementar pagi ini kerana aku bakal mendapat bos baru yang menggantikan tempat Encik Zaki. Agak sukar untuk bertugas dengan orang yang baru dikenali. Sudah lima tahun aku menjadi setiausaha kepada Encik Zaki, tapi mulai hari ini tempat Encik Zaki akan digantikan dengan seseorang yang masih lagi misteri. Lampu interkom di sisi meja berkelip-kelip, pantas aku menjawab.
” Shimah, masuk bilik saya sekarang.” Suara garau Encik Khairul Pengurus Awana Holdings di hujung talian memberi arahan.
” Ok bos.” Pantas aku menghayunkan langkah menuju ke bilik Encik Khairul yang berada tidak jauh dari meja kerja ku.
Tuk! Tuk! Tuk!
” Masuk!”
Tonbol pintu ku pulas bila terdengar penghuni bilik itu memberi keizinan. Aku meneruskan langkah menghampiri meja Encik Khairul. Pandangan ku tertumpu pada susuk tubuh seorang lelaki tinggi lampai yang sedang berdiri membelakangiku. aku berdiri betul-betul bersebelahan lelaki itu.
” Shimah kenalkan Encik Hakimi bin Nordin, pembantu pengurus yang menggantikan tempat Encik Zaki. Encik Hakimi kenalkan Cik Nor Hashimah setiausaha awak.” Encik Khairul perkenalkan lelaki itu pada ku.
Aku dan Hakimi bertentangan. Tajam pandangan mata Hakimi memandang tepat ke anak mata ku. Aku seperti terpanah. Di dalam hati….Hensomenya dia…!!!
” Hai, saya Hakimi.” Hakimi menghulurkan tangannya tanda salam perkenalan.
Aku teragak-agak untuk menyambutnya.
” Er…Saya Shimah.”
Hakimi mengukirkan senyuman setelah huluran tangannya ku sambut. Tanpa sedar agak lama tangan kami bersatu. Aku seperti terpukau.Jantung ku berdegup kencang. Entah kenapa aku berasa begitu, aku sendiri tidak pasti.
” Ehem..Ehem..!”
Tersentak aku bila mendengar deheman keras Encik Khairul. Pantas aku menarik tanganku. Aku dan Hakimi kembali menumpukan perhatian pada Encik Khairul
” Awak berdua kenal ke?” Pertanyaan Encik Khairul membuatkan aku dan Hakimi berpandangan sekali lagi untuk mendapatkan jawapan.
” Tidak.” Serentak jawapan dari kami. Encik Khairul hanya tersenyum memandang kami.
” Ok, tak apa. Nanti boleh kenal-kenal ya. Shimah nanti awak tolong berikan Encik Hakimi fail-fail penting syarikat dan fail projek dengan syarikat Kejora Holdings. Awak bantu-bantulah Encik Hakimi apa-apa yang patut ya.” Encik Khairul memeberikan arahan.
Aku mengiringi Hakimi dan Encik Khairul ke ruangan pekerja untuk memperkenalkan Hakimi pada pekerja-pekerja Awana Holdings. Seorang demi seorang diperkenalkan. Ada juga mata-mata yang tidak berkelip melihat Hakimi. Tidak terkecuali juga kaum hawa yang berbisik-bisik sesama mereka. Aku hanya memandang gelagat mereka dengan senyuman. Faham benar aku dengan situasi itu.
Agak ramai pelanggan di restoran mamak yang terletak berhampiran dengan rumah sewa ku. Tiba-tiba saja Zira teringin hendak makan maggi goring pada waktu malam begini. Ikutkan hati malas aku hendak melayan karenah Zira, tetapi bila dipujuk-pujuk akhirnya aku akur. Aku hanya memerhatikan Zira yang begitu berselera menikmati hidangan makan malamnya itu. Ish, gelojoh betul.
” Kau tak nak makan ke Imah? Sedap tau.” Susah payah Zira menuturkan kata-kata kerana mulutnya masih penuh dengan meggi goreng.
” Tak naklah, aku tak lapar. Kau tu makan perlahan-perlahan sikit nanti tercekik baru tahu!” Aku mengingatkan kawan ku itu. Zira hanya tersenyum dan meneruskan suapan ke mulut.
” Assalamualaikum.” Suara itu tiba-tiba muncul. Serentak aku dan Zira mencari pemilik suara itu. Tersentak aku bila terpandang seseorang yang aku kenali sedang berdiri di depan ku sambil melemparkan senyuman. Sekali lagi perasaan yang ganjil itu muncul kembali setiap kali aku terpandang wajah itu.
” Hai Shimah, tak sangka saya jumpa awak dekat sini.”
” Er..Encik Hakimi…Encik buat apa dekat sini?” Teragak-agak aku melahirkan pertanyaan.
” Boleh saya duduk?” Kerusi kosong di depan ku sudah pun berpenghuni. Bersahaja perlakuan lelaki di depan ku ini.
Adoi, banyak-banyak kerusi dekat sini, kerusi dekat depan aku ni juga yang kau berkenankan…Aku semakin gelisah.
” Awak tak jawab pun salam saya, berdosa tau.”
” Saya jawab dalam hati je, Encik Hakimi.”
” Oh, ye ke? Patutlah saya tak dengar.” Hakimi hanya tersenyum.
Berderau darah ku setiap kali melihat senyuman itu.
Tiba-tiba ku rasakan ada tendangan perlahan pada kaki ku. Aku memandang Zira yang duduk di sebelah ku. Terangkat kening Zira, aku tahu apa persoalan yang bermain di fikirannya.
” Encik Hakimi, kenalkan bestfriend saya, Zira. Zira ni bos aku Encik Hakimi.”
Zira dan Encik Hakimi bersalaman. Sempat juga Zira menjeling sambil tersenyum pada ku. Entah apalah perkara yang difikirkan.
” Alamak, Imah handphone aku tertinggal dalam keretalah. Aku pergi ambil sekejap.” Zira berlalu meninggalkan aku dan Hakimi. Walaupun sudah hampir sebulan aku berkerja dengan Hakimi, tapi aku masih tidak dapat menyesuaikan diri bila berdua dengan dia. Tidak tahu kenapa. Puas aku cuba mencari jawapan tetapi hampa. Tapi ada satu perkara yang aku perasan sejak Hakimi mula hadir di Awana Holdings. Setiap pagi aku tidak sabar untuk ke pejabat. Waktu lapan jam di pejabat terasa terlalu singkat. Bila tamat waktu berkerja aku seperti tdak sabar menunggu hari esok untuk kembali semula ke Awana Holdings.
” Awak tinggal dekat mana Shimah?” Aku kembali ke alam nyata bila mendengar soalan Hakimi itu.
” Dekat taman perumahan depan sana tu.” Aku menunding jari ke arah taman perumahan yang ku maksudkan.
” Oh, hati-hati ya, keluar rumah malam-malam macam ni bahaya. Saya tak mahu jadi apa-apa dekat awak.” Aku tidak tahu apa makna kata-kata itu, tapi bagi ku ia cukup bermakna. Dia risaukan keselamatan aku????
” Tak ada apa-apalah Encik Haikal, lagi pun bukannya kami jalan kaki, kami naik kereta kan .”
” Tidak kesahlah awak naik kereta atau naik kuda, bahaya ada di mana-mana Shimah..” Lenbut saja suara Hakimi memberi nasihat. Aku hanya mengangguk, ada kebenaran pada kata-kata itu. Dari jauh aku nampak Zira sudah berjalan menuju ke arah kami.
” Oklah Shimah, saya pergi dulu.” Hakimi beredar meninggalkan aku tetapi langkah itu tiba-tiba terhenti. Aku lihat Hakimi kembali merapati tempat duduk ku.
” Lupa pulak saya, esok pagi saya tak masuk office, saya terus ke tapak projek. Tapi masa lunch saya ada meeting dengan wakil syarikat Pesona, awak ikut saya ya. Nanti saya datang jemput awak dekat office.”
Aku terfikirkan sesuatu. Tak kan aku nak naik satu kereta dengan dia? Lebih baik kalau ku pergi sendiri.
” Tak apalah Encik Haikal, saya bole pergi sendiri. Enck Haikal bagi tahu saya di mana lokasinya.” Aku perasan wajah Haikal sedikit berubah. Aku salah cakap ke?
” Ok, esok saya bagi tahu awak.”
Pertemuan tidak sengaja aku dan Haikal berakhir di situ. Aku hanya menghantar Haikal dengan pandangan mataku.
“Woi, sudah-sudahlah tenung tu. Kau nak ikut dia ke? Ish, hensomenya bos kau. Kalau akulah dapat bos hensome macam tu…tak siap kerja aku sebab menatap muka dia.” Hendak tergelak aku mendengarkan kata-kata Zira.
Jam di pergelangan tangan menunjukkan pukul 12.00 tengah hari. Aku cukup gelisah hari ini. Sudahlah aku tidak dapat melihat wajah itu pagi ini, panggilan telefon darinya juga tiada. Aku seperti berkira-kira untuk menghubungi Haikal. Tiba-tiba telefon bimbit ku berbunyi. Pantas telefon ku capai dan menjawab panggilan itu tanpa sempat melihat gerangan si pemanggil.
” Hello bos.” Memang panggilan itulah yang ku nantikan.
” Bos apa pulak? Ibu ni.” Aku melepaskan keluhan bila mendengar suara di hujung talian. Bukan tidak gembira mendengar suara Ibu, cuma aku amat mengharapkan panggilan itu dari……Haikal.
” Oh ibu, ingatkan bos Imah tadi. Ada apa ibu?” Hambar sahaja suara ku kerana dapat mengagak butir bicara ibu, pastinya mengenai hari pertunangan tanpa relaku yang akan berlangsung dua minggu lagi.
” Ibu nak bagi tahu ni, tadi Pak Usu kau telefon, dia cakap pihak lelaki nak cepatkan majlis perunangan tu.”
Jantung ku seperti hendak putus bila mendengarkan berita yang tidak ku duga itu. Tempoh dua minggu yang tinggal itu pun sudah cukup singkat bagi ku inikan pula mereka hendak cepatkan lagi tarikhnya.
” Bila? Kan tinggal dua minggu je lagi, nak cepatkan macam mana lagi? Sabarlah sikit.” Meluat pula aku dengan permintaan melampau pihak mereka.
” Ahad ni! Imah balik ya hari sabtu nanti. Ibu pun dah siapkan semuanya, Imah tinggal hulurkan jari saja.”
” Ahad??!” Aku sedikit menjerit. Aku perasan ada beberapa mata yang memandang ke arah ku. Aku seperti ingin menjerit sekuat-kuatnya waktu ini. Meluap-luap perasaan benci ku pada lelaki yang bernama Boy itu yang bakal menyeksakan hari-hari ku kelak.
” Tengoklah Ibu, kalau Imah tak banyak kerja, Imah baliklah ya. Tapi kalau Imah tak balik, ibu pinjamkan je lah jari ibu untuk disarungkan cincin tu..”
” Bertuah betullah budak ini! Ibu tak kira, yang ibu tahu hari sabtu Imah dah ada depan mata ibu.”
Hilang mood aku untuk berkerja saat ini. Jika aku mampu melambatkan peralihan masa ingin saja aku hadirkan hari Ahad yang di maksudkan ibu itu pada tiga tahun akan datang.
Tersentak aku bila mendengarkan jeritan deringan telefon di atas meja ku. Pantas ganggang ku capai.
” Hello, Awana Holgings. Selamat pagi.” Lemah saja suara ku.
” Hello, dah tengah hari sekarang ni Shimah..” Tersentak aku bila mendengarkan suara dihujung talian. Hakimi.
” Eh, err..maaf Encik Hakimi.” Malunya aku!!
“Shimah, awak turun sekarang.” Talian terus dimatikan tanpa sempat aku berkata apa-apa. Gemeruh pula ku rasa tiba-tiba. Serius saja nada suara Hakimi sebebtar tadi. Tanpa melengah lagi aku terus mencapai buku catatan temu janji Hakimi dan melangkah pantas menuju ke pintu lif.
Suasana di dalam kereta yang ku naiki ini senyap sunyi. Radio juga tidak dipasang. Dari ekor mata aku dapat melihat Hakimi memberi tumpuan pada pemanduannya walaupun matanya tersembunyi di balik kaca mata hitam yang dipakainya.
” Kenapa awak diam?”
” Ha?” Tersentak aku mendengarkan suara itu.
” Saya tengok awak macam ada masalah.”
Aku menoleh mencari wajah lelaki itu. Hakimi sudah menatap wajah ku. Walau pun aku tidak dapat melihat anak mata milik Hakimi tapi aku pasti dia sedang merenung ku.
“Apa masalah awak? Pasal kerja atau peribadi?” Dia terus menyoal ku. Cermin mata hitam ditanggalkan. Cepat-cepat aku larikan anak mata ku dari terus terikat dengan renungan Haikal. Mulut ku seperti terkunci. Tidak tahu apa jawapan yang perlu ku berikan. Sudahnya aku hanya menggelengkan kepala.
” Kalau tak ada apa-apa, janganlah buat muka macam orang bermasalah, kita nak jumpa orang penting ni. Cuba senyum sikit.” Bersahaja kata-kata dari lelaki ini.
Cermin di sisi kereta ku curi pandang. Ok je muka aku ni, Ish!
Aku hanya mengikut langkah Hakimi dari belakang. Segan pula aku hendak briringan dengannya di dalam hotel mewah ini. Langkah Hakimi terhenti pada meja bulat yang terletak di ruangan yang agak terasing dari meja-meja yang lain. Ku lihat tiada sesiapa yang menunggu kami di situ. Pasti orang penting itu belum sampai lagi.Hm…sekali lagi aku perlu duduk berdua dengan Hakimi di ruangan yang agak romantik ini. Kenapalah perlu adakan perbincangan di tempat-tempat begini?
” Hey, Kimi. Baru sampai ke?”
” yup…so?”
” oh, ok.”
Lelaki yang menegur Hakimi berlalu pergi. Aik, meeting apa ni? Macam tu je? Aku memandang Hakimi. Dia hanya tersenyum.
” Awak macam tak selesa je?” Mungkin Haikal perasan kegelisahan aku.
” Tak adalah, Er… Encik Haikal, mana orang yang Encik nak jumpa tu?”
Ada dekat depan saya.”
Aku menoleh ke belakang, ke kiri dan kekanan. Tiada sesiapa di persekitaran meja kami. Hanya aku! Aku?
” Happy birthday Shimah.”
Aku teramat amat terkejut. Hakimi sudah menghulurkan tiga kuntum bunga ros merah pada ku. Aku terpaku, tidak tahu mahu berbuat apa. Beberapa saat kemudia datang seorang pelayan membawa sebiji kek kecil yang dihias cantik dengan nyalaan lilin.
Aku hanya memandang wajah Haikal. Tidak sangka dia tahu hari ini adalah hari jadi ku. Dan dia melakukan semua ini….untuk aku.
” Encik Hakimi, untuk saya ke semua ini?” Aku masih lagi tidak percaya dengan apa yang sedang berlaku.
” Ya, Nor Hashimah. Untuk awak, semua ini untuk awak.”
” Tapi kenapa Encik Hakimi susah-susah macam ni, ucapan selamt hari lahir itu sudah bermakna buat saya.”
” Saya buat semua ini sebab awak banyak tolong saya sejak hari pertama saya jejakkan kaki di Awana Holding.”
Terharu sungguh aku dengan kata-kata itu.
” Memang tugas saya Encik Hakimi.”
” tapi ada perkara yang lebih penting hendak saya katakana pada awak.”
Berdebar jantung ku saat ini. Berbagai-bagai andaian yang bermain di minda ku.
” Saya ada buat silap apa-apa ke Encik Hakimi? Saya minta maaf jika ada tugas yang diberikan pada saya tidak saya sempurnakan dengan baik. Encik Hakimi tolong jangan pecat saya.” Aku rasa seperti ingin menangis saat ini.
” Eh, bukan macam tu Shimah. Apa yang saya nak katakana tiada kaitan dengan kerja awak.”
Aku hanya diam membisu. Sedikit lega dengan apa yang diberitahu Hakimi. Aku hanya menantikan patah patah perkataan selanjutnya yang bakal di luahkan Hakimi.
” Tapi sebelum tu, awak tak sudi ke terima pemberian saya ini. Tiuplah lilin tu,” Hakimi sekali lagi menghulurkan kuntuman Ros merah itu pada ku. Aku menyambut huluran Ros merah itu, tapi aku sedikit teragak-agak untuk meniup lilin yang semakin cair Malunya…
” Saya dah buat apa yang Encik suruh, cakaplah apa yang Encik nak cakapkan tadi.” Bukan mendesak, cuma aku tidak sabar hendak mengetahui perkara itu.
Aku lihat Hakimi menarik nafas panjang. Dia kelihatan gemuruh tapi masih dapat dikawal.
” Shimah….sebenarnya, sejak hari pertama saya melihat awak…hati saya mula terusik. Saya tidak tahu kenapa, tapi saya dapat rasakan yang saya…sudah mula sayangkan awak. Er…bukan sayang, lebih tepat lagi…saya cintakan awak.”
Aku tidak mampu berkata apa-apa. Nafas ku seperti terhenti bila mendengarkan ungkapan cinta darinya. Aku hanya tertunduk kerana tidak mampu melawan pandangan mata Hakimi.
” Maaf jika apa yang saya katakan ini membuat awak tidak selesa, Cuma saya tidak mahu kehilangan insan yang saya cintai. Saya dapat keyakinan ini pun setelah saya tahu tiada sesiapa yang yang istimewa di hati awak. Shimah….”
Aku mengangkat muka bila mendengar nama ku di panggil. Aku memandang Hakimi.
” Sudi tak awak menjadi peneman yang sah di sepanjang hidup saya?”
Ya Allah, apa yang harus aku lakukan. Aku juga sebenarnya sangat mencintai lelaki ini. Tapi bagaiman lelaki yang menjadi pilihan ibu ku Ya Allah. Aku dapat melihat keikhlasan dan kesungguhan pada kata-kata itu.
” Encik Hakimi, sebenarnya saya…..” Sukar untuk aku meneruskan bicara.
” Shimah, awak tak perlu jawab sekarang. Awak fikirlah dulu..saya akan sabar menanti jawapan itu.”
Tapi aku tidak sanggup membiarkan Hakimi menantikan jawapan dari ku. Tidak kiralah bila pun waktunya untuk aku memberikan jawapan itu. Yang pasti jawapan aku akan menyakitkannya. Biarlah Hakimi sakit sekarang, dari dia terus mengharap.
Aku tarik nafas dalam-dalam, mengumpul kekuatan untuk meneruskan kata-kata ku.
” Sebenarnya saya akan ditunangkan pada hari Ahad ini.” Lancar setiap perkataan yang terucap di bibir ku. Tapi entah kenapa hati ku terasa pedih seperti disiat-siat. Aku juga sangat mencintainya dalam diam. Memang itulah perkataan cinta dari Hakimi yang sangat aku harapkan. Tapi sayang seribu kali sayang kerana bila perkataan keramat itu diluahkan Hakimi aku tidak dapat menyambutnya dengan perasaan yang sangat gembira malah aku terpaksa menolaknya walau hati ini tidak merelakannya.
” Awak akan ditunangkan? Saya tak faham.” Hakimi seperti tidak berpuas hati dengan jawapan ku.
” Saya akan di tunangkan dengan pilihan Ibu saya. Bertunang dengan orang yang saya tidak kenal, jauh sekali saya cinta.”
” Kalau awak tidak cintakan dia, kenapa awak terima? Awak boleh menolak kalau awak mahu.” Hakimi masih tidak berpuas hati.
” Saya tidak berdaya melukakan hati ibu dan saudara yang lain.”
Hakimi mengangguk-nganggukkan kepalanya. Mungkin dia fahan situasi ku.
” Saya nak tanya awak, saya harap awak boleh jawab dengan jujur.” Masih ada lagi soalan dari Hakimi. Aku hanya mengangguk.
Ada atau tidak walau sedikit perasaan cinta awak pada saya?”
Lidah ku kelu.
” Penting ke jawapan saya Encik Hakimi?”
” Please…Saya perlukan jawapan itu.”
” Secara jujurnya…..memang saya…berperasaan begitu pada Encik Haikal. Tapi saya sedar yang saya perlu buang perasaan itu jauh-jauh.”
Aku nampak Hakimi melepaskan keluhan berat sambil menggeling-gelengkan kepalanya.
” Mungkin saya yang lewat hadir dalam hidup awak. Tapi sekurang-kurangnya saya tahu yang awak juga mencintai saya. Perasaan itu sudah cukup membahagiakan saya.”
Baris kata itu menjerat ku sebenarnya. Ingin saja aku memberitahu Ibu untuk batalkan segala yang telah dirancang. Tapi apakan daya ku.
Sanak saudara mula memenuhi ruangan rumah ibu. Zira setia berada di sisi ku. Hanya dia saja teman yang mengetahui mengenai majlis pertunangan ini, dan seorang lagi…insan yang aku cintai.. Hakimi. Tapi sayang aku bukannya akan ditunangkan dengan Hakimi sebaliknya dengan Boy! Lelaki yang aku paling benci dalam dunia ini.
” Rombongan pihak lelaki dah sampai.” Zira berbisik di telinga ku.
Rasanya lebih baik tidak sampai daripada sampai. Aku tidak tahu bagaimana perasaan aku saat ini. Tuhan bantulah hambamu ini. Ku lihat Zira sedang terjengah-jengah keadaan di ruang tamu. Sesekali dia memandang ke arah ku dengan pandangan yang pelik.
” Aku macam pernah tengoklah tunang kau tu. Eh, tapi dia ke tunang kau. Orang lain kot.” Zira seperti berteka teki.
” Kau cakap apa ni? Hey bakal tunang!” Aku membetulkan ayat Zira.
” Alah, sama je. Tadi aku macam nampak…..” Kata-kata Zirah tergantung di situ kerana Ibu sudah pun masuk ke dalam bilik bersama dengan Mak Usu.
” Pihak lelaki nak sarungkan cincin, Imah.” Ibu berkata lembut. Ceria saja ku lihat wajah itu.
” Cantiknya…Patutlah Boy tak nak tunggu lama-lama.” Sempat juga Mak Usu mengusikku. Aku hanya memaksa senyuman di bibir.
Tanpa rela cincin emas tanda ikatan pertunangan ku dengan Boy tersarung sudah di jari manis ku. Sejuk dan menggigil tangan ku tika ini. Pipi ku di kucup beberapa kali oleh ibu dan Mak Usu, tidak ketinggalan juga ucapan tahniah dari Zira. Ibu membawa ku ke pelamin kecil yang di hias indah untuk menganbil gambar kenangan bersama dengan keluarga pihak lelaki. Aku seperti orang bodoh hanya menurut, aku hanya tertunduk sepanjang duduk di pelamin kecil itu. Malu bila banyak mata yang tertumpu pada ku.
” Mana Boy?” Aku dengar suara ibu mencari lelaki itu.
” Itu dia, Boy sini. Malu pulak dia…” Mak Usu memangil Boy.
Ceh, malu konon! Yang kau pinang aku yang tidak suka langsung dekat kau , kau tak malu pulak!
” Ha, duduk dekat sebelah Imah tu,” Entah kenapa tiba-tiba aku rasa berdebar untuk berpandangan dengan lelaki ini. Aku hanya mengehadkan pandanganku pada susuk tubuh lelaki yang siap berpakai baju melayu hijau pucuk pisang sedondon dengan ku,berdiri di depan ku. Setelah sembilan belas tahun, inilah kali pertama aku melihat Boy. Perlaha-lahan aku mendongak untuk melihat wajah dewasa Boy.
” Assalammualaikum, Nor Hashimah.”
Zap! Jantung ku seperti di rentap.Ya Allah aku amat berharap agar ini bukanlah hanya khayalan atau kesilapan mata ku yang memandang. Dan jika aku sedang bermimpi saat ini biarlah aku terus berada di dalam mimpi indah ini.
” Ha.. Hakimi?” Hanya nama itu yang mampu aku sebut walau pun teragak-agak. Lelaki di depan ku hanya tersenyum. Aku hampir pengsan melihat senyuman itu.
” Inilah Boy, dulu kau tengok dia masa kecik. Ni dah bujang mestilah lain.” Mungkin ibu perasan riak terkejut ku.
Selesai sudah semuanya. Tetamu dari rombongan pihak lelaki sudah pun pulang yng tinggal hanya ibu bapa Hakimi yang masih berbual-bual dengan ibu halaman rumah. Aku hanya memerhatikan mereka dari pintu rumah, mungkin mencari Hakimi. Tapi hampa, mungkin dia sudah pulang bersama rombongan tadi.
” Cantik awak hari ni.” Teguran itu mengejutkan ku. Entah dari mana Hakimi muncul, aku pun tidak pasti.
” Terima kasih, awak pun…segak hari ni.” Pujian ikhlas dari ku.
” Awak cintakan saya kan?” terkejut aku dengan soalan Hakimi.
” Mestilah!” ops, tiba-tiba aku terasa malu pula bila memberi jawapan sejujur itu. Semakin lebar senyuman Hakimi.
” Kalau macam tu kita Kahwin esoklah! Lamalah nak tunggu enam bulan….saya takut hati awak berubah.”
Tanpa sedar satu tamparan kecil hinggap di lengan Hakimi. Hakimi mengaduh kesakitan. Aku hanya ketawa kecil.
” Hati saya tak akan berubah…Saya akan setia pada awak sampai bila-bila, saya janji. Jangan awak pulak yang berubah sudah lah..” Aku sengaja menduga Hakimi
” Sumpah! Saya akan cintakan awak sampai akhir hayat saya.” Hakimi mengangkat tangannya bersumpah. Aku hanya tersenyum. Percaya dengan apa yang dijanjikan Hakimi. Bahagia sungguh aku rasakan saat ini. Tidak sangka Boy yang aku benci kini menjadi Hakimi insan yang sangat aku cintai. Aku memandang Ibu, Terasa seperti ingin memeluk wanita mulia itu dan mengucapkan terima kasih kerana memberikan aku kebahagiaan ini.

No comments :

Post a Comment